Index istrage

Virtualni asistent Porezne uprave koštat će 3,5 milijuna naših kuna

ČAK tri i pol milijuna kuna trebali bismo platiti savjetovanje za instalaciju chatbota odnosno virtualnog asistenta za potrebe Porezne uprave, što je vidljivo iz natječaja koji je raspisao APIS pod nazivom "Savjetodavne usluge na projektu implementacije chatbot tehnologije za PU, konzultantske usluge iz područja razvoja podatkovnih proizvoda te usluge razvoja aplikativnog rješenja EMCS", doznaju Index istrage

Chatbot, ili virtualni asistent je računalni program koji simulira ljudske razgovore te omogućuje interakciju, odnosno "čavrljanje" između čovjeka i stroja. Kako smo istražili, izrada i implementacija chatbota varira od 8 tisuća kuna do 50 i više tisuća kuna. Nekoliko informatičkih stručnjaka tvrdi za Index da je za velike sustave taj iznos još i veći, no svakako je dva do tri puta manji od raspisanih 3,5 milijuna kuna. Pitali smo APIS za komentar, a odgovorili su nam da "savjetovanje" od 3,5 milijuna kuna nije samo za chatbot. No, krenimo redom.

Kontroverzni APIS

APIS IT je trgovačko društvo u većinskom vlasništvu države, a IT sustavi poput Porezne i Carinske uprave povjereni su upravo APIS-u. APIS je često na meti kritika struke, ali i politike. Godinama su hrvatski informatičari tvrdili da su više štete državnom IT-ju napravili Fina i APIS nego rat. Isto tako, već godinama se govori da je APIS postao svojevrsna IT kasica-prasica niza podobnih dobavljača koji isporučuju "predimenzioniranu, zastarjelu i preskupu tehnologiju". 

>>Državnu aplikaciju za praćenje ljudi radit će firma poznata po uhljebljivanju

APIS bi ponovno mogao biti na meti kritika, a ovog puta zbog natječaja za chatbot Porezne uprave. Tako su procijenili da bi 3,5 milijuna kuna trebali biti troškovi za "savjetodavne usluge". Natječaj je raspisan 19. kolovoza, a traje do 24. rujna. Upitali smo ih po čemu bi chatbot Porezne uprave trebao biti toliko "poseban". 

Virtualni asistent će rasteretiti poreznike

"Riječ je o razvoju chatbota koji će pružati podršku korisnicima aplikacije ePorezna za najčešća pitanja i tako rasteretiti službenike Porezne uprave, a građanima osigurati brze i pouzdane odgovore na upite. Detaljne specifikacije i opis javno su objavljeni i u sklopu prethodnog savjetovanja sa zainteresiranim gospodarskim subjektima, kao i u postupku javnog nadmetanja", kažu nam iz APIS-a.  

Pitali smo ih je li riječ o uobičajenoj cijeni za savjetovanje u razvoju jedne aplikacije kao što je chatbot. 

"Troškovnikom je, u skladu sa Zakonom o javnoj nabavi, izražena okvirna količina, tj. broj čovjek/sati različitih profila stručnjaka koji je prema objektivnim procjenama dostatan za izvršenje određene usluge. U konkretnom slučaju, procijenjeno je da bi angažman konzultanta za podatkovne proizvode iziskivao 2600 sati. Jediničnu cijenu za tu i za ostale stavke ne određuje APIS IT, nego ponuditelji koji će se javiti na postupak javne nabave", kažu nam iz APIS-a dodajući da se procijenjena vrijednost nabave od 3,5 milijuna kuna odnosi na četiri navedene stavke troškovnika i da ona, uz razvoj i konzultantske usluge za chatbot, obuhvaća i reinženjering aplikativnih funkcionalnosti sustava EMCS te konzultantske usluge iz područja razvoja podatkovnih proizvoda. 

APIS: Nije nam se nitko žalio

Isto tako, iz APIS-a naglašavaju kako je provedeno i prethodno savjetovanje sa zainteresiranim gospodarskim subjektima te da po završetku tog postupka nisu zaprimili nijednu primjedbu na dokumentaciju ili troškovnik. Kako smo istražili, savjetovanje je trajalo od 31. srpnja (petak) do 7. kolovoza, odnosno manje od sedam radnih dana jer je, osim vikenda, i 5. kolovoza bio neradni dan. Upitali smo ih na kraju koliko misle da će biti konačna cijena za chatbot.

 

"Kako je postupak javne nabave u tijeku, u ovom trenutku ne možemo prejudicirati ukupnu cijenu razvoja", stoji u odgovoru APIS-a.

Za detalje ovog natječaja upitali smo i u Poreznoj upravi, no nisu nam odgovorili na upite.

 
 

Originalno objavljeno na Index istrage