U POTOPLJENOM katamaranu "Princ Zadra", koji se nalazi na 50 metara dubine kraj otoka Premude, i dalje se nalaze električni kablovi, oko 200 sjedala, plastika, televizori, ekrani, rashladni uređaji, razvodne kutije i drugi zagađivači mora, doznaju Index istrage. To je u suprotnosti s izjavama koje smo prošlog tjedna dobili od Ministarstva mora, prometa i infrastrukture te vlasnika broda.
>> Vađenje broda s dna im je preskupo. 150 tona olupine je "zanemariv rizik za okoliš"
Naime, prošlog tjedna na upit vlasnicima potopljenog broda, tvrtki Miatrade, je li provedena akcija uklanjanja plastike, izolacije, kablova, akumulatora i ostalih onečišćivača, odgovoreno nam je potvrdno.
"Izvađeno je sve što onečišćuje more". To je laž
"Da, u tu svrhu angažirana je tvrtka sa stručnim roniocima i odmah je izvađeno gorivo i sve što onečišćuje more. Ono što nam je preostalo jest ukloniti sve fizičke prepreke na ulazima/izlazima u zatvorene prostore, privezane konope, bokoštitnike i slično", rekli su iz tvrtke.
Pogledajte snimku!
Nakon objave članka u nedjelju, došli smo do novih snimki - koje dokazuju da te izjave nisu bile istinite. Točno je da je s broda izvađeno gorivo, no ostali zagađivači i dalje su prisutni. Podsjetimo, brod je potonuo sredinom studenoga prošle godine, a Lučka kapetanija Zadar odlučila je da brod ostane na dnu mora.
Priči ni tu nije kraj. Katamaran koji se potopio prije gotovo osam mjeseci označen je tek dvama bokobranima na površini, bez ikakvih svjetlosnih ili drugih redovitih oznaka, što nije u skladu s propisima. No, krenimo redom.
Napravili iznimku za potopljeni katamaran
Katamaran "Princ Zadra" u vlasništvu tvrtke Miatrade nasukao se 15. studenog prošle godine kod otoka Premuda, ploveći na liniji Zadar–Silba–Olib–Premuda. U trenutku nesreće prevozio je 72 putnika i imao šest članova posade. Svi su spašeni, a brod je potonuo sljedeći dan na 50 metara dubine.

Kako smo ranije doznali, cijena izvlačenja broda bila je između 250 i 300 tisuća eura. Pravilo je da se potopljeni brod izvlači iz mora i to o trošku vlasnika broda, odnosno osiguranja, no u ovom slučaju napravljena je iznimka.
Naime, Lučka kapetanija Zadar donijela je odluku da se brod ne vadi jer, prema naručenoj studiji Pomorskog fakulteta u Rijeci, brod "predstavlja zanemariv rizik za okoliš i prirodu". Ta studija, koju je naručilo osiguravateljsko društvo, nije dostupna javnosti jer, kako su nam rekli, istraga Agencije za istraživanje nesreća još uvijek je u tijeku.
Prema Ministarstvu, vlasniku je na temelju Studije naloženo uklanjanje dijelova opreme koji mogu imati štetan utjecaj na okoliš ili sigurnost plovidbe, ali nije naveden rok za uklanjanje.
Tvrde da se radi o "zanemarivom riziku za okoliš"
Zaključeno je da je "uz poduzete mjere i dodatne radnje uklanjanja preostalih štetnih tvari rizik za okoliš zanemariv". Inspekcija zaštite okoliša zaključila je da nema osnove za postupanje. Ipak, s broda do danas osim goriva gotovo ništa nije uklonjeno, iako su tvrdili da je bilo više ronilačkih akcija.
Primjerice, na dnu su i dalje električni uređaji kao što su televizori koji obično sadrže teške metale poput olova, žive i kadmija, kao i plastiku i staklo. Prilikom razgradnje u morskoj vodi, toksini mogu brzo početi curiti i kontaminirati okolnu vodu, što može otrovati ribe i druge morske organizme.

Dugoročno, fizička prisutnost televizora može uništiti staništa na dnu mora i smanjiti bioraznolikost. Na dnu mora kod Premude su i dalje velike brodske razvodne kutije i rashladni uređaji, koji mogu dovesti do ispuštanja teških metala i toksina. Brodske razvodne kutije sadrže bakar, olovo, kadmij, živu i druge teške metale, kao i plastiku.
Što je sve ostalo?
Moderni rashladni uređaji predstavljaju ozbiljan izvor onečišćenja – i u kratkom i u dugom roku. Oni mogu otpuštati toksične tvari, a elektroničke komponente i plastika mogu odmah predstavljati fizičku prijetnju morskim organizmima, koji ih mogu progutati ili se u njih zaplesti.

Na dnu mora ostalo je oko 200 sjedala. Brodska sjedala su najčešće izrađena od plastike, pjene, tkanine i metala. Plastika i pjena razgrađuju se vrlo sporo, tijekom čega ispuštaju mikroplastiku i kemikalije koje mogu biti štetne za morske organizme. Metal pak može korodirati i tako osloboditi teške metale u okoliš.
Za sada šutnja
Podsjetimo još jednom da su nam iz tvrtke, vlasnika potopljenog broda, odgovorili kako im je još ostalo "ukloniti sve fizičke prepreke na ulazima/izlazima u zatvorene prostore, privezane konope, bokoštitnike i slično".
Početkom ovog tjedna uputili smo novi upit Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture oko zagađivača koji se i dalje nalaze na potopljenom brodu te na činjenicu da potopljeni brod nije propisno označen. Nismo dobili nikakav odgovor.
Istraživačko novinarstvo je najskuplje i financijski potpuno neisplativo novinarstvo. Ako vam je stalo do borbe za transparentnost, podržite Index Istrage donacijom. Sav novac prikupljen kroz Index Istrage bit će utrošen jedino i isključivo na najbolje istraživačke novinare i 100% neovisno i odvažno istraživačko novinarstvo.
Opširnije: https://www.istrage.hr/doniraj
Originalno objavljeno na Index Istrage