Index istrage

Ovo je webshop Ministarstva poljoprivrede. U godinu i pol imali su 500 kupaca

Ovo je webshop Ministarstva poljoprivrede. U godinu i pol imali su 500 kupaca
Foto: screenshot https://trznica.mps.hr/

MINISTARSTVO POLJOPRIVREDE ima webshop, odnosno internet tržnicu. Za nju malo tko zna, rijetko tko je koristi, a u isto vrijeme na njoj radi najmanje 25 zaposlenih te se plaća i održavanje i hosting...

Kad smo se obratili Ministarstvu poljopivrede s upitom oko web tržnice, rekli su nam da je u tijeku natječaj za migraciju i nadogradnju vrijedan 350.000 kuna. Bilo je to 8. prosinca, u opsežnom odgovoru Indexu Ministarstvo je puno pisalo o tom natječaju. Niti jednom rječju nisu spomenuli da je isti poništen 6. prosinca. To smo saznali tek 9. prosinca kada je to bilo objavljeno u Narodnim novinama.

Nacionalni program izrade internetskih trgovina

Kako je sve počelo? Ubrzo nakon izbijanja covid-19 epidemije u Hrvatskoj lokalne vlasti su masovno podizale internetske trgovine i platforme na kojima poljoprivrednici mogu oglašavati svoje proizvode i to se smatralo jako bitnim, na razini nacionalne sigurnosti. Teško je uopće popisati sve webshopove, tražilice i platforme koje su lokalne vlasti općina, županija i gradova naglo otvorile.

Većinu ih danas gotovo nitko ne koristi. Možda je u početku i bilo interesa, ali je brzo iskopnio. Uostalom, to je bio sasvim nepotreban posao jer jako puno OPG-ova već ima svoje internetske trgovine, a postoje mnoge privatne kompanije koje odavno rade istu stvar - preko internetske trgovine povezuju poljoprivrednike s kupcima. 

Čak je i Ministarstvo poljoprivrede otvorilo internetsku trgovinu naziva Tržnica.

Osnivanje i cijena Tržnice

Na natječaju "Uspostava internet tržnice" je odabrana kompanija Agrivi, specijalizirana za izradu informatičkih rješenja u poljoprivredi, digitalizaciju i općenito IT podršku poljoprivrednicima..

Proveden je postupak jednostavne javne nabave, koji je brži i manje kontroliran.Zanimljivo, maksimalna vrijednost koja se može provesti jednostavnom nabavom jest 200.000,00 kn bez PDV-a, a konačna cijena Agrivija bez PDV-a iznosi točno 199.000,00 kn.Ugovor je potpisan 10.4.2020

Za svaki slučaj smo se raspitali kod nekolicine programera i kompanija specijaliziranih za izradu internetskih trgovina i došli do konsenzusa da izrada internetskih trgovina sličnog kapaciteta stoji oko 20.000,00 kn. Prema toj procjeni, Ministarstvo poljoprivrede je preplatilo Tržnicu gotovo deset puta više nego što realno vrijedi.

Ne treba brzati sa zaključcima pa smo provjerili kvalitetu, promet i podršku. Možda se ipak radi o vrhunskoj i inovativnoj internetskoj trgovini koja opravdava cijenu od dvjesto pedeset tiuća kuna.

Iskoristivost trgovine

Prvo što smo provjerili je broj proizvođača koji su prijavljeni jer se ipak radi o internetskoj trgovini Ministarstva i zamišljena je da funkcionira na nacionalnoj razini.

Ukupno je prijavljeno 949 proizvođača iz cijele Hrvatske. Prema Upisniku poljoprivrednika koji vodi Agencija za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju, u Hrvatskoj djeluje 170.837 pravnih osoba koje obavljaju poljoprivrednu djelatnost, što uključuje obiteljska gospodarstva, samoopskrbna poljoprivredna gospodarstva, zadruge i trgovačka društva.

Izraženo u postocima, tek je 0.5% pravnih osoba koje obavljaju poljoprivrednu djelatnost u Hrvatskoj prijavljeno u internetsku trgovinu Ministarstva poljoprivrede tržnica.hr.

Ponuda i funkcije

U ponudi je puno proizvoda, od voća i povrća do čajeva i kozmetike. Svaki proizvod se može ocijeniti, ali nakon višesatne pretrage nismo uspjeli pronaći ni jedan proizvod s ocjenom, što daje naslutiti da ni nakon godinu i pol (stranica je podignuta u lipnju 2020.) nitko nije kupio ni jedan proizvod preko Tržnice ili je promet toliko malen da se još nije pojavila osoba koja bi ostavila ocjenu na artikl koji je kupila, što je sastavni dio svih internetskih trgovina i ključna informacija za kupce. 

Kako nismo mogli znati koji je najbolji proizvođač jer do sada još nitko nije ostavio ni jednu ocjenu ili komentar na cijeloj stranici nazvali smo nekoliko proizvođača telefonski da provjerimo njihova iskustva s Tržnica.hr. Osim što nam ih je puno objasnilo da se jedva mogu sjetiti da su otvorili račun na stranici Min.polj. i da im je poljoprivreda usputna djelatnost, na naše pitanje o tome koliko su prometa imali preko stranice desetak proizvođača nam je reklo da im se nikada nitko nije javio preko Tržnica.hr.

Za podršku je navedeno 25 različitih osoba, po jedna za svaku županiju plus trojica za Grad Zagreb te dvije osobe koje su zadužene za ribarstvo u svim županijama.

Obavili smo i narudžbu.

Jedina opcija plaćanja je gotovina dostavljaču, gdje se nudi više opcija ovisno o lokaciji prodavača i naručitelja. Uz Hrvatsku poštu, tu su još i dostavne kompanije poput DPD-a i GLS-a. Kao što je slučaj sa 75% internetskih trgovina u Hrvatskoj, tako ni Tržnica ne nudi opciju plaćanja karticom ili PayPalom, što je standard u svijetu.

Posebna su kategorija "Javne nabave poljoprivrednih proizvoda" u kojoj su izlistane svega dvije nabave, obje proizvođača "Test: OŠ Vladimir Vidrić". Izgleda da su bar oni iskušali internetsku trgovinu i, vjerojatno, nakon što im se nitko nije javio, shvatili da se na njoj ništa ne događa.

Sve u svemu, ne izgleda ni kao jako kvalitetna internetska trgovina, a kamoli kao da vrijedi 250.000,00 kn.

Odgovor Ministarstva

Tvrtku Agrivi smo pitali za komentar, ali su odgovornost prebacili na Ministarstvo poljoprivrede. U cilju transparentnosti prenijet ćemo cijeli odgovor koji smo dobili iz Službe za informiranje na kraju članka, koji otvara neka nova pitanja, a istodobno ne nudi odgovore o samom korištenju internetske trgovine tržnica.hr, prometu, mjesečnim registracijama novih proizvođača, broju kupaca i sl.***

Većina odgovora Ministarstva se odnosi na pravdanje oko hitnosti situacije, tj. o lockdownu koji je onemogućio poljoprivrednicima da prodaju svoje proizvode na otvorenim tržnicama, zbog čega je nastupila inflacija internetskih trgovina lokalnih i regionalnih vlasti, a navode da Tržnicu od ostalih lokalnih i regionalnih internetskih trgovina razlikuje "postupak provjere proizvođača koji se žele registrirati i oglasiti svoje proizvode".

Nismo dobili odgovor na pitanje koliko se radnih sati potroši na upravljanje, posebno jer je za podršku zaduženo 25 radnika, a nije ni odgovoreno na pitanje imaju li oni dodatna prava na račun toga što su savjetnici (stimulacije na plaću).

Otkriveno je da je tržnica.hr u godinu i pol dana uspjela prikupiti 500 registriranih kupaca, no nisu otkriveni detalji kao što je ukupni mjesečni promet, za što se pravdaju da nisu informatičko društvo te nemaju cjelovite podatke, dok nas, s druge strane, tvrtka Agrivi, koja je izradila trgovinu, obavještava da se za sve raspitamo kod Ministarstva poljoprivrede.

Zanimljiva povijest novog natječaja

U svom su odgovoru iz Ministarstva spomenuli da je u tijeku novi natječaj za nadogradnju internet tržnice te da "naručitelj, Ministarstvo poljoprivrede, trenutno provodi proceduru pregleda i ocjene ponuda za postupak nabave male vrijednosti". U isto to vrijeme odluka o poništenju tog natječaja već je postojala.

Naime, pregledom Elektroničkog oglasnika javne nabave RH smo utvrdili da je 01.09.2021. otvoren natječaj naziva "Migracija, nadogradnja i održavanje informacijskog sustava NIT (Nacionalna internet tržnica)" na iznos od 350.000,00 kn. Do kraja roka za dostavu ponuda 21.09.2021. pristigla je samo jedna ponuda, tvrtke Agrivi koja je i izradila internet trgovinu Tržnica.hr. Njihova ponuda iznosila 349.400,00 kn bez PDV-a. Kako se činilo, nije bilo nikakvih primjedbi predstavnika naručitelja tj. Ministarstva poljoprivrede,  a u roku od 10 dana nije pristigla ni jedna žalba.

No, dan nakon našeg upita Službi za informiranje o internet tržnici, 09. prosinca 2021., u Elektroničkom oglasniku javne nabave je osvanula dokumentacija o tome da je Ministarstvo poljoprivede zatražilo dodatna pojašnjenja te je u isto vrijeme objavljena Odluka o poništenju.

Kao razlog je navedena je Agrivijeva promjena jednog od stručnjaka koji su traženi u natječajnoj dokumentaciji. Umjesto stručnjaka za razvoj baza podataka Maria Tuka ponuđen je novi stučnjak Ivan Friščića, koji nije naveden u eESPD obrascu i popisu stručnjaka i bez navođenja objektivno opravdanih okolnosti za takvu izmjenu. Datum Odluke i poništenju je 06.12. a objavljena je u Elektroničkom oglasniku javne nabave tek 09.12. kao i druga popratna dokumentacija.

U odgovoru Službe za informiranje Ministarstva  poljoprivrede kojeg smo dobili 08.12, nigdje se ne spominje odbijanje jedinog ponuditelja i samim time nužnost pokretanja novog natječaja.

Koji je smisao plaćanja internet trgovine koju nitko ne koristi?

Iako se Ministarstvo poljoprivede pravda da je naručilo stvaranje internet trgovine uslijed (neopravdane) panike oko nedostatka hrane na domaćem tržištu i u tu svrhu potrošilo 250.000,00 kn, nije jasno zašto se nastavlja s održavanjem i otvara novi natječaj na 350.000,00 kn ako je jasno da ona nikada nije ispunjavala planiranu svrhu. Zašto se održava i nadograđuje nešto što ni u originalnom obliku nije funkcioniralo?

..............................................................................

Objavljujemo u cijelosti odgovor Službe za informiranje Ministarstva poljoprivrede na naš upit upućen 08.12.2021.;

Poštovani,

u ožujku 2020. godine Republika Hrvatska i Europska unija počele su se suočavati sa snažnim porastom broja zaraženih i teško oboljelih od COVID-19 virusa te su poduzele snažne mjere predostrožnosti kako bi pokušale u kratkom roku suzbiti pandemiju i osigurati zaštitu zdravlja stanovnika.

Mjere su uključivale minimizaciju socijalnih kontakata između ljudi te su uvedene karantene, samoizolacije, zatvaranja granica, restrikcija međugradskih putovanja, restrikcija odlazaka na posao i rad isključivo od kuće za sve djelatnosti koje nisu nužne za osiguranje osnovnih potreba društva.

Kao posljedica restriktivnih mjera, ekonomske aktivnosti na razini cijele Europske Unije i Hrvatske su snažno pale.Pogođene su sve gospodarske grane, uključujući poljoprivredu. Poljoprivrednicima je onemogućena direktna prodaja na tržnicama, ograničeno im je kretanje zbog čega je plasman poljoprivrednih proizvoda krajnjim potrošačima bio znatno ugrožen.

Slijedom navedenog, a u cilju olakšavanja dostupnosti poljoprivrednih proizvoda malih proizvođača koji su iskazali interes zbog nemogućnosti trženja ili promocije svojih proizvoda uobičajenim kanalima i s obzirom na nemogućnost sudjelovanja istih na sajmovima, Ministarstvo poljoprivrede  je početkom travnja, nakon provedenog postupka jednostavne nabave, uspostavilo platformu Nacionalna internet tržnica (NIT).

Zadaća platforme je pružati mogućnost adekvatne promocije i plasmana proizvoda u uvjetima ograničenja uslijed COVID-19 pandemije te poticanje kupaca, kojima je također uvjetima ograničenja uslijed COVID-19 pandemije regulirano kretanje, na pretraživanje i pronalazak proizvoda putem digitalne platforme dostupne preko interneta.

Otvaraju se brojne internet trznice, ali jedino naša provodi postupak provjere

U jeku pandemije otvaraju se brojne internet tržnice kroz inicijative jedinica regionalne ili lokalne samouprave, internet tržnice kroz privatne inicijative ili u sklopu društvenih mreža. Ono što u tom trenutku razlikuje sve spomenute s Nacionalnom internet tržnicom jest postupak provjere proizvođača koji se žele registrirati i oglasiti svoje proizvode.

Naime, službenici Uprave za stručnu podršku razvoju poljoprivrede, osmi što u tom nezahvalnom trenutku za poljoprivrednike nude direktnu stručnu podršku za registraciju proizvođača na ovu platformu i postavljanje njihovih oglasa za proizvode, dodatno poljoprivrednike i ribare (prvokupci i uzgajivači) podučavaju kako iskomunicirati i plasirati svoj proizvod prema krajnjim kupcima.Prilikom registracije proizvođača službenici Uprave za stručnu podršku razvoju poljoprivrede konzultiraju evidencije iz službenih registara Ministarstva poljoprivrede (Upisnik poljoprivrednika, Informacijski sustav ribarstva. Registar prvih kupaca i Registar uzgajivača, Upisnik ribara).

Prednost Trznice je sigurnost i povjerenje

Sigurnost i povjerenje u proizvođače te oglašene proizvode komparativna je prednost Nacionalne internet tržnice.

Nacionalna internet tržnica trenutno ima 1044 registrirana proizvođača (poljoprivrednici i ribari – prvokupci i uzgajivači), 1225 aktivnih proizvoda u 74 kategorije te više od 500 registriranih kupaca.

Podršku korisnicima Nacionalne internet tržnice, u okviru svojih redovnih poslova, pružaju službenici Uprave za stručnu podršku razvoju poljoprivrede. 25 službenika raspoređeno je za podršku po županijama, dok koordinaciju podrške provode, također u okviru svojih redovnih poslova, dva službenika s centralne lokacije Ministarstva poljoprivrede u Zagrebu.

U tijeku novi natječaj, provjeravamo dokumentaciju

Naručitelj, Ministarstvo poljoprivrede, trenutno provodi proceduru pregleda i ocjene ponuda za postupak nabave male vrijednosti za usluge migracije, nadogradnje i održavanja informacijskog sustava NIT (Nacionalna internet tržnica), ev.br. 103/2021/MV, objavljenog u Elektroničkom oglasniku javne nabave Republike Hrvatske, s brojem objave 2021/S 0F2-0032039, procijenjene vrijednosti nabave 350.000,00 kn.

Predmetna nabava uključuje migraciju informacijskog sustava na informacijsku infrastrukturu u Centru dijeljenih usluga, sukladno Zakonu o državnoj informacijskoj infrastrukturi, usluge kontinuiranog preventivnog i korektivnog održavanja informacijskog sustava te uslugu podrške administratorima informacijskog sustava, usluge nadogradnje koje se odnose na funkcionalnosti uspostave modula za javne naručitelje (državna tijela, jedinice lokalne i područne samouprave, tijela javnog prava te udruženja koja je osnovalo jedno ili više ovdje navedenih tijela), modula za administraciju koji obuhvaća preporuke Svjetske banke za poboljšanje funkcionalnosti kategorizacije proizvoda koji se oglašavaju te funkcionalnosti koje se odnose na upravljanje informacijama o proizvodima i proizvođačima, te modula za izvještavanje kojim bi se Ministarstvu poljoprivrede omogućio dohvat proširenog seta podataka.

Ministarstvo poljoprivrede prolongiralo je pokretanje postupka javne nabave zbog konzultacija s EK u kojima je Ministarstvu poljoprivrede sugerirana dodatna tehnička prilagodba na informacijskom sustavu kako bi se omogućila registracija proizvođača i iz drugih država članica.

Cjelokupna dokumentacija javne nabave, s detaljnim projektnim zadatkom i troškovnikom, javno je dostupna na EOJN RH. Završetak postupka predmetne javne nabave očekuje se u narednih 10 dana.

Vezano za pitanja o prometu putem ove platforme, sukladno Zakonu o elektroničkoj trgovini, Ministarstvo poljoprivrede nije informacijsko društvo i ne pruža usluge internet prodaje te nema cjelovite podatke o prodaji posredstvom platforme. Međutim, putem platforme Ministarstvu poljoprivrede su poznati podaci o jednom tipu transakcija i to onom koji se odnosi na korištenje usluga dostavnih službi. Trgovina se odvija direktno između proizvođača (prodavača) i kupaca, a platforma ima za cilj oglašavati i promovirati kratke lance opskrbe, proizvode malih proizvođača koji su registrirani u službenim registrima Ministarstva poljoprivrede i približavati ih tržištima.

Željeli bismo naglasiti da je Nacionalna internet tržnica (NIT) poljoprivrednih i ribarskih proizvoda omogućila poljoprivrednicima i ribarima (prvokupcima i uzgajivačima) da u uvjetima restriktivnih mjera prezentiraju ponudu svojih proizvoda stanovništvu Republike Hrvatske, a krajnjim potrošačima omogućila da iz svojih domova upoznaju proizvođače i dostupne domaće poljoprivredne i ribarske proizvode te za narudžbu istih kontaktiraju proizvođača iz svoje općine, grada, županije ili drugih krajeva Hrvatske i na taj način sudjeluju u kratkim i lokalnim lancima opskrbe.

S poštovanjem,

Ministarstvo poljoprivrede

Ministry of Agriculture   

Služba za informiranje

Information Service

Ulica grada Vukovara 78

10000 Zagreb

Hrvatska/Croatia

Originalno objavljeno na Index istrage