Index istrage

Vidjeli smo ugovor države s Rimcem. 20 milijuna eura dobio za prototipove kojih nema

Tvrtka Mate Rimca, Project 3 Mobility (P3M), dobila je od hrvatske vlade pozajmicu od 150 milijuna kuna u veljači 2022. godine. Sredstva su joj bila potrebna kako bi mogla započeti projekt robotaksija i premostiti razdoblje do potpisivanja ugovora s Europskom komisijom, koje se dogodilo tek u lipnju 2023.

>> Rimac od Vlade dobio 19,9 milijuna eura pozajmice da tvrtka preživi do novca iz EU

>> INDEX AFERE: Afera Robotaxi

To znači da je P3M gotovo godinu i pol prije potpisivanja ugovora već raspolagao s milijunima eura namijenjenih tom projektu. Taj predujam omogućilo je potpisivanje tzv. "Sporazuma o mosnom financiranju" s Ministarstvom financija i Ministarstvom mora, prometa i infrastrukture.

Ugovor za taj novac smo zatražili još u travnju ove godine. No tek ovog tjedna, nakon gotovo tri mjeseca odbijanja od strane Ministarstva Olega Butkovića, omogućen nam je uvid u njega. 

Pa, što u njemu piše? Krenimo redom.

Predujam je strogo namjenski. Za prototipove. Kojih još nema

Kao što smo se mogli uvjeriti pregledom tog ugovora, razvidno je kako je predujam od 150 milijuna kuna, odnosno 20 milijuna eura, bio strogo namjenski i to za fazu istraživanja i razvoja, odnosno za "dovršetak početnog prototipa i početak rada na razvoju verifikacijskih prototipova".

Kao što je poznato, prototipova i dalje nema. Prvotno su trebali biti izrađeni još prošle godine, no rok je pomaknut za prvi kvartal ove godine, odnosno do 1. travnja. Do danas tvrtka Project 3 Mobility nije isporučila prototipove niti dala dokaz da postoje.

Isto tako, ovim ugovorom s početka 2022. godine još jednom je demantirana teza Mate Rimca koji je u jesen 2023. godine tvrdio kako sve do potpisivanja ugovora s Europskom komisijom nije mogao raditi na projektu te da je zbog toga dobio odgodu projekta. 

Rimac je 2020. godine tražio da uđu u NPOO, javnost je za NPOO saznala 2021.

Pregledom tog ugovora saznali smo i kako je tvrtka Project 3 Mobility još u prosincu 2020. godine podnijela zahtjev Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture da ih se uvrsti u Nacionalni plan oporavka i otpornosti (NPOO). Naglasimo da je za NPOO šira javnost saznala tek u ožujku 2021. godine; nije bilo nikakvog natječaja ni poziva, a prvi prijedlog NPOO-a objavljen je tek u svibnju 2021. godine.

Tvrtka P3M, iza koje stoji Mate Rimac, uvrštena je kao tada jedina privatna tvrtka na listu za bespovratnu potporu u iznosu od 179,5 milijuna eura. Bio je to fond Europske komisije koji je pokrenut zbog koronakrize, a za Hrvatsku je tada namijenjeno sveukupno 47 milijardi kuna.

 

P3M se obvezao da će za taj proračunski novac, od 179 milijuna eura, isporučiti potpuno autonomno električno vozilo pete razine autonomije. Tada je bilo aktualno da će Rimac u Zagrebu izgraditi Centar mobilnosti do kraja 2022. godine te lansirati uslugu robotaksija do 2024. godine. Svi ti rokovi na kraju su pomaknuti.

Lagao u jesen 2023. godine

U rujnu 2023. godine, kao glavni razlog što se dvije i pol godine nije radilo na glavnom projektu, tvrtka Project 3 Mobility u svom odgovoru na upit Indexa navela je kako im je tek krajem svibnja te godine Europska komisija odobrila potporu, što je označilo početak projekta.

>> Index otkriva: Na robotaksijima se dvije godine nije radilo ništa, nema ni prototipa

"To odobrenje smatra se službenim početkom rada na glavnim projektnim aktivnostima", tvrdili su iz tvrtke Project 3 Mobility za Index. Također su tada potvrdili da od 2021. godine, kada su predstavnicima Ministarstva pokazali automobil na daljinski, sve do potpisa ugovora s Europskom komisijom u lipnju 2023. godine, nije uopće rađeno na samom automobilu koji predstavlja glavni projekt.

Iz Ugovora o mosnom financiranju jasno je kako su tada lagali jer je predujam išao upravo i samo za izradu prototipova. Ugovor kojim je Rimčeva tvrtka dobila predujam protokoliran je 22. veljače 2022., a novac je stigao na račun u roku od sedam dana. Stoga nema govora da im je netko branio rad na glavnom projektu. Štoviše, za to su dobili i novac.

Ministarstvo financija se obvezalo napraviti sve da projekt bude prihvaćen

Ugovor su potpisali tadašnji ministar financija Zdravko Marić, ministar Oleg Butković i Marko Pejković kao direktor P3M. Tadašnjih 150 milijuna kuna zavedeno je kao zadužnica i isplaćena je iz proračuna. U članku sedam navodi se kako je P3M bio dužan Ministarstvu financija i Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture u roku od pet dana odgovoriti na svaki njihov upit.

Rimac ne može ispuniti glavni uvjet ugovora. Foto: Željko Lukunić(Pixsell) 

U slučaju da Europska komisija nije odobrila projekt robotaksija, Rimčeva tvrtka bi morala vratiti novac sa zateznim kamatama u roku od tjedan dana. Tim ugovorom Ministarstvo financija se obvezalo provesti sve druge aktivnosti vezane za provedbu postupka ocjene državne potpore pred Europskom komisijom. Odnosno, napraviti sve da EK ocijeni pozitivnim projekt robotaksija. 

Rimac će morati vratiti na kraju novac

Valja naglasiti da tvrtka Mate Rimca sasvim sigurno ne može ispuniti glavni uvjet dodjele proračunskog novca, a to je isporuka robotaksija pete razine autonomije. Stručnjaci upozoravaju da vozilo pete razine autonomije, koje je glavni cilj projekta, trenutno ne postoji.

Najnovija optimistična predviđanja kažu da će takvo vozilo biti moguće izraditi tek krajem ovog desetljeća, dok je rok za Rimčev projekt robotaksija - do 2026. godine.

 

Istraživačko novinarstvo je najskuplje i financijski potpuno neisplativo novinarstvo. Ako vam je stalo do borbe za transparentnost, podržite Index Istrage donacijom. Sav novac prikupljen kroz Index Istrage bit će utrošen jedino i isključivo na najbolje istraživačke novinare i 100% neovisno i odvažno istraživačko novinarstvo.

Opširnije: https://www.istrage.hr/doniraj

Originalno objavljeno na Index Istrage