Index istrage

Vađenje broda s dna im je preskupo. 150 tona olupine je "zanemariv rizik za okoliš"

KATAMARAN Princ Zadra, koji je potonuo kraj otoka Premude sredinom studenog prošle godine, ostat će na morskom dnu. Kako doznaju Index istrage, Lučka kapetanija Zadar donijela je odluku da se brod od 150 tona ne vadi s morskog dna jer brod "predstavlja zanemariv rizik za okoliš i prirodu". Pravilo je da se potopljeni brod izvlači iz mora i to o trošku vlasnika broda, odnosno osiguranja. No postoje neke iznimke, koje su primijenjene na ovaj slučaj.

Neslužbeno doznajemo kako je cijena izvlačenja broda bila između 250 i 300 tisuća eura, no od Pomorskog fakulteta u Rijeci naručena je "Studija maritimne sigurnosti i zaštite okoliša za podrtinu broda Princ Zadra", koja je donijela zaključak da brod može ostati na dnu.

 

Prema toj studiji, glavni je uvjet da se s njega uklone sve potencijalno štetne tvari i predmeti od plastike, električni kabeli i druge stvari. Samu studiju, koja je zaključila da nema opasnosti od onečišćenja, nismo mogli dobiti na uvid jer, kako nam je objašnjeno, Agencija za istraživanje nesreća još uvijek nije završila istragu o potonuću broda. No, krenimo redom.

Kako je brod potonuo?

Katamaran Princ Zadra u vlasništvu tvrtke Miatrade se 15. studenog prošle godine oko 18:20 sati nasukao kod otoka Premuda. Brod je plovio na redovitoj liniji Zadar-Silba-Olib-Premuda. U trenutku nesreće prevozio je 72 putnika te je imao šest članova posade.

Svi putnici i članovi posade su spašeni usklađenom akcijom mještana i nadležnih službi. Brod je nakon nasukavanja već sljedećeg dana potonuo u blizini hridi Bračići, na oko 50 metara dubine,  što je svojedobno izazvalo zabrinutost mještana zbog potencijalne ekološke katastrofe.

Nakon što se nasukao, brod je potonuo sljedeći dan (FaH)

Vrlo brzo s broda je uklonjeno gorivo kako ne bi došlo do izlijevanja. Zapovjednika broda tereti se da se nije pridržavao propisa o sigurnosti pomorske plovidbe. Prema istrazi, on nije uočio da se plovilo približava hridi pored otoka Premude te nije poduzeo radnje u cilju izbjegavanja udara.

Agencija za obalni linijski pomorski promet odmah je objavila da potopljeni brod nije na plovnom putu, a iz Lučke kapetanije odmah su rekli kako nisu sasvim sigurni da brod od 150 tona treba vaditi iz mora. Sada je sasvim sigurno da brod ostaje na dnu.

"Studija pokazala da brod ostaje na dnu"

"Na temelju Studije utjecaja na okoliš Lučka kapetanija Zadar donijela je rješenje da brod ostaje u moru", kažu nam iz tvrtke MiaTours, koja je vlasnik broda. Kako su nam rekli, Pomorski fakultet u Rijeci napravio je Studiju maritimne sigurnosti i zaštite okoliša za podrtinu broda Princ Zadra, koja je pokazala da brod može ostati na dnu.

Kažu nam i kako je sada preostalo ukloniti sve fizičke prepreke na ulazima/izlazima u zatvorene prostore, privezane konope, bokoštitnike i slično. Naglašavaju da brod nije od željeza, već od aluminija te da je bio osiguran.

S broda treba još ukloniti sve potencijalno opasno 

Iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture kažu kako potopljeni brod ne predstavlja opasnost za sigurnost plovidbe. U skladu s Pomorskim zakonikom, naručena je studija koja je pokazala da brod može ostati na morskom dnu, pod uvjetom da se s njega uklone svi elementi koji bi mogli imati negativan utjecaj na okoliš. 

"Na temelju studije izdano je rješenje vlasniku broda kojim je naloženo uklanjanje dijelova opreme koji mogu imati štetan utjecaj na okoliš ili sigurnost plovidbe", kažu iz Ministarstva.

Izvlačenje potopljenih brodova inače je obavezno, ali...

Zatraženo je i očitovanje inspekcije zaštite okoliša koja je navela da nema dodatnih zahtjeva niti postupanja u ovom predmetu po pitanju vađenja broda i njegova utjecaja na okoliš. Zaključak studije jest da brod ne predstavlja rizik za okoliš i može ostati na dnu ako se iz njega izvade dijelovi opreme koji, prema studiji, mogu utjecati na okoliš.

Kako smo istražili, izvlačenje potopljenog broda je inače obvezno, no postoje iznimke. Prema Pomorskom zakonu, uz posebno rješenje nadležne lučke kapetanije i prethodno mišljenje ministarstva nadležnog za zaštitu okoliša, može se dozvoliti da potopljeni brod ostane na dnu mora. 

No, to se može dozvoliti samo ako ne predstavlja opasnost za okoliš i ne ometa sigurnost plovidbe. U tom slučaju položaj broda mora biti označen i upisan u službene pomorske karte. Pitali smo u Ministarstvu kako je išla procedura u slučaju Princa Zadra.

Kako nam kažu iz Ministarstva, nadležna Lučka kapetanija od vlasnika broda, koji po Pomorskom zakoniku snosi sve troškove nastale vezano za posljedice havarije, zatražila je dostavu studije o mogućem utjecaju podrtine na okoliš te eventualnim radovima koje još treba izvršiti na podrtini kako ne bi ugrožavala morski okoliš.

U naručenoj Studiji tvrdi se da je opasnost za zagađenje zanemariva

"Postupanje u slučajevima zbrinjavanja podrtine, odnosno mjere koje će se poduzimati ovise o pojedinačnim slučajevima te se poduzimaju one mjere za koje se procijeni da su potrebne kako bi se opasnost za sigurnost plovidbe i za morski okoliš svela na najmanju moguću mjeru", stoji u odgovoru.

"Zanemariv rizik za okoliš i prirodu"

U konkretnom slučaju, kažu iz Ministarstva, Studiju je naručilo osiguravateljsko društvo koje je za izradu analize odabralo Pomorski fakultet u Rijeci te je za njezinu izradu snosilo i troškove. Nakon toga su, nastavljaju iz Ministarstva, sve okolnosti slučaja prezentirane i Županijskom operativnom centru (ŽOC).

Oni su zaključili da podrtina, s obzirom na to da su do sada poduzete sve mjere na sprječavanju nastanka onečišćenja, uz dodatne radnje uklanjanja preostalih potencijalno štetnih tvari i predmeta, predstavlja zanemariv rizik za okoliš i prirodu. Nakon toga Inspekcija zaštite okoliša zaključila je da u predmetnom slučaju nema osnove za postupanje inspekcije zaštite okoliša.

Brod se nalazi na oko 50 metara dubine

"Na temelju kriterija propisanih u Pomorskom zakoniku, mišljenja inspekcije zaštite okoliša, zaključka Županijskog operativnog centra i studije o mogućem utjecaju podrtine na okoliš, nadležna lučka kapetanija zaključila je da se podrtina ne uklanja te je rješenjem naloženo vlasniku da s podrtine ukloni sve tvari i predmete koji bi potencijalno mogli onečistiti morski okoliš", stoji na kraju pojašnjenja.

Istraživačko novinarstvo je najskuplje i financijski potpuno neisplativo novinarstvo. Ako vam je stalo do borbe za transparentnost, podržite Index Istrage donacijom. Sav novac prikupljen kroz Index Istrage bit će utrošen jedino i isključivo na najbolje istraživačke novinare i 100% neovisno i odvažno istraživačko novinarstvo.

Opširnije: https://www.istrage.hr/doniraj

Originalno objavljeno na Index Istrage