Index istrage

Aplikacija KING ICT-a za popis plaćena je 4 milijuna kuna, a nije radila kako treba

NAJAVLJEN kao "prvi digitalni popis stanovništva u povijesti Hrvatske", već sada traje gotovo dvostruko dulje od onog "analognog" iz 2011. godine. Naime, popis stanovništva 2021. počeo je 13. rujna i više je puta produžen. Završen je jučer.

Tek za usporedbu, popis iz 2011. godine trajao je "svega" 28 dana.

Istražili smo koliki je utjecaj na kašnjenje popisa stanovništva imala epidemiološka situacija, a koliko problemi s aplikacijom koju smo platili KING ICT-u više od 4 milijuna kuna, odnosno problemi s popisivačima na terenu. Državni zavod za statistiku negira da su postojali bilo kakvi problemi sa skupo plaćenom aplikacijom, no pobijaju ih e-mailovi koje objavljujemo te izjave informatičara i vlasnika IT tvrtke Nikše Marinovića koji je sudjelovao u popisu stanovništva. 

"Ovo je definitivno jedno od mojih najgorih korisničkih iskustava s nekim softverom", rekao je Marinović za Index.

No, krenimo redom. 

Problemi sa samopopisivanjem

Popis stanovništva, kao najsloženije i najopsežnije statističko istraživanje, od iznimnog je značaja za Republiku Hrvatsku, a provodit će se u dvije faze i na dva načina, najavili su iz Državnog zavoda za statistiku ovog ljeta. U prvoj fazi, od 13. do 26. rujna 2021., građani su se mogli samostalno popisati kroz elektronički sustav e-Građani. U drugoj fazi, od 27. rujna do 17. listopada, popisivači na terenu trebali su popisivati sve popisne jedinice, koje nisu popisane u prvoj fazi popisa, putem osobnog intervjua sa stanovništvom.

Prva faza, odnosno samopopisivanje, pokazivala je probleme. Posljednjeg dana za samopopisivanje stranica je pala, vjerojatno zbog navale građana. Tijekom dana stranica je obnovljena, no teško joj se moglo pristupiti, odnosno sporo se učitavala i povremeno se i dalje rušila. Upravo zbog toga produžen je za jedan dan rok za samopopisivanje, a popisivači su krenuli umjesto od ponedjeljka 27. rujna, u utorak 28. rujna.

U prvoj fazi samopopisalo se više od 1.637 milijuna građana Hrvatske, što je više od 40 posto ukupnog stanovništva pa se vjerovalo da će popis na terenu biti lakši od dosadašnjih. Popisivači su trebali biti opskrbljeni kratkim majicama i maskama s obilježjima popisa 2021., akreditacijom i prijenosnim računalom. 

Problemi su krenuli prvog dana, a koordinatori su "tapkali u mraku"

Problemi s potvrdama

Odluka Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo da svi popisivači i kontrolori trebaju imati valjane covid-potvrde "zatekla" je Državni zavod za statistiku. Naime, prvotne procjene govorile su kako 90 posto popisivača ima potvrde, no na kraju se ispostavilo da ih ima samo pola.

"Određeni broj popisivača u zadnji je tren odustao uslijed nemogućnosti ishođenja covid-potvrda, međutim, bilo je odustajanja iz raznih razloga, kao što ih je bilo i u svim prethodnima popisima stanovništva i to je nešto s čime je DZS računao u procesu pripreme popisnih aktivnosti za Popis 2021. godine", stoji u odgovoru DZS-a u kojem se dodaje da su razlozi odustajanja bili različiti, od privatnih razloga pa do odustajanja pojedinih popisivača zbog učestalih testiranja jer nisu posjedovali EU digitalnu covid-potvrdu.

Na naš izravni upit koliko je ukupno bilo popisivača, a koliko ih je točno odustalo, u DZS-u nam nisu htjeli reći. No, osim covid-potvrda, problem je bio i u aplikaciji koja je rađena posebno za popis stanovništva, a izradila ju je tvrtka KING ICT koja je posao dobila na javnom natječaju. 

Programsko rješenje za prikupljanje podataka za popis stanovništva, kućanstava i stanova 2021. plaćeno je 3.729.687,50 kn s PDV-om, a tu je i dodatak ugovora o nabavi u iznosu od 375.000,00 kn s PDV-om. Znači više od 4 milijuna kuna.

Nezaobilazna uloga Krstičevića u razvoju tvrtke

"KING ICT je predvodnik u stvaranju i implementaciji inovativnih enterprise rješenja", navodi se na službenoj stranici ove tvrtke kao i da nude "cjelovita informatička i poslovna rješenja". Osnovani su 1998. godine kao dio M SAN Grupacije. U registru stvarnih vlasnika stoji kako je 100-postotni vlasnik tvrtke KING ICT Stipo Matić, koji je ujedno i 100-postotni vlasnik M SAN Grupacije.

U razvoju tvrtke nezaobilazan je Matićev dugogodišnji prijatelj, general Damir Krstičević, bivši ministar te jedan od čelnika vladajuće partije HDZ. Krstičević je u KING ICT-u i M SAN-u radio na visokim pozicijama od 2001. do 2016. godine kada se aktivirao u politici. Upravo zbog te činjenice, odnosno povezanosti s Krstičevićem, uvijek je vladao interes javnosti oko poslova koje Matićeve tvrtke sklapaju s državom i to posebno zbog toga što je tvrtka redala jedan za drugim poslove s državom te su ti poslovi pridonijeli rastu i stabilnosti tvrtke. No vratimo se na popis stanovništva.

Problemi odmah prvog dana

U laptopima koji su nabavljeni preko natječaja nalazila se aplikacija za popis koja je bila postavljena u browseru, a u nju su se upisivali odgovori popisanog stanovništva. Količina podataka po jednom popisu, odnosno popisivaču u jednom danu, koja se trebala poslati (sinkronizirati) u centralnu datoteku odnosno državni oblak, bila je teška tek nekoliko desetaka kilobajta.

Naizgled jednostavno, no problemi su krenuli odmah na početku.

Aplikacija nije radila dobro na početku pa popisivači nisu mogli raditi svoj posao. Mnogi su prvih dana popisa izgubili sve podatke koje su radili. U posjedu smo i nekoliko e-mailova koje je Državni zavod za statistiku slao popisivačima na terenu kako bi se problemi riješili.

Primjerice, u utorak, prvog dana popisa, iz DZS-a priznaju kako ima puno problema pri registraciji te je očito da je sustav opterećen. Iz e-maila koji objavljujemo, koji su iz DZS-a poslali popisivačima, stoji kako se pojavljuju problemi krivog koda, OIB-a i ne otvaraju se adrese.

Sustav je bio poprilično opterećen

"Mi kao koordinatori sad smo tu u mraku i čekamo informacije iz Zagreba kako vam pomoći", stoji u e-mailu koji je poslan iz DZS-a svim popisivačima. Istog dana molili su popisivače da im "poslikaju i pošalju" sve probleme vezane za aplikaciju.

Pritisnite F5

Sljedećeg dana, odnosno drugog dana popisa na terenu, stvari nisu bile puno bolje. Iz DZS-a obavještavaju popisivače kako su neki popisivači prilikom "sinkronizacije" izgubili svoje popisnice u adresama. Opet se daju upute popisivačima kako da eventualno riješe probleme s aplikacijom. Problemi se nastavljaju dok popis i dalje traje.

 

Izgubili podatke s popisa

U petak, 8. listopada, na kraju drugog tjedna popisa na terenu, iz DZS-a su obavijestili popisivače kako je stigla nova verzija aplikacija koja bi trebala otkloniti problem veze između pucanja sinkronizacije i nakon toga nemogućnosti prijave u aplikaciju.

"Molim SVE anketare da se spoje na Internet, prijave se u aplikaciju i OBAVEZNO PRVO preuzmu novu verziju klikom na F5 i zatim sinkroniziraju podatke te nastave s radom. Trebalo bi vam pisati da imate novu verziju za preuzeti", stajalo je u tom e-mailu DZS-a na kraju drugog tjedna popisa stanovništva na terenu.

Nova verzija aplikacije

Unatoč novoj verziji, problem s aplikacijom aktualan je i 17. listopada, odnosno dva i pol tjedna nakon što je počeo popis na terenu.

DZS: Nije točno

"Molim Vas da mi javite ako imate velikih poteškoća u radu s aplikacijom (jako spori rad, učitavanje, izbacivanje itd"., stoji u e-mailu koji je poslan 17. listopada, uz dodatak da je popis produžen do 29. listopada.
 
Komunikacija DZS-a i anketara na terenu sugerira kako su postojali problemi s aplikacijom, a posebno onaj dio u kojem iz DZS-a kažu da "su mraku" i da čekaju pomoć, no iz DZS-a, kada smo ih o tome pitali, sve negiraju.

Dva i pol tjedna od početka popisa na terenu, a i dalje postoje problemi

"Nije točno. U prvim danima terenskog popisivanja pojedini popisivači imali su problema s aplikacijom, no u KING ICT-u (tvrtki koja je radila software) od prvog dana osigurano je dežurstvo za potrebu nenadanih intervencija. Koriste se virtualne sobe za dežurstva za obradu zahtjeva, komunikaciju i organizaciju informacija.

Tehnička podrška je u svakom trenutku spremna za rješavanje problema, organizaciju i komunikaciju, kao i alati te procesi od prijave tehničkih poteškoća do rješavanja i komunikacije prema klijentu. Za funkcioniranje aplikacije osigurani su dovoljni resursi jer je aplikacija smještena u Centru dijeljenih usluga (Državni oblak) gdje se potrebni resursi dinamički dodjeljuju", kažu nam u odgovoru iz DZS-a.  

Upute KING ICT što raditi: "Jeste li možda stisnuli F5?"

Valja naglasiti kako su popisivači u jednom trenutku dobili od DZS-a upute King ICT-a što raditi kada aplikacija ne radi kako treba. Imamo i te upute.

Od DZS-a inzistirali smo na odgovorima o tome kako je moguće da su popisivači prijavljivali probleme s aplikacijom, od krivog koda preko OIB-a pa do otvaranja adresa, odnosno kako je moguće da aplikacija nije radila na ispravan način s obzirom na uvjete natječaja i isporuke gotovog ispravnog proizvoda?

No iz DZS-a su nam opet odgovorili kako to nije točno.

DZS: U potpunosti je neistinita i netočna konstatacija da aplikacija većim dijelom nije radila kako je trebala

"Nije točno da aplikacija nije radila na ispravan način jer od prvog dana terenskog popisivanja popisivači su na terenu i svakodnevno se popisuje. Za one koji su imali tehničkih problema, tvrtka KING ICT od prvog je dana osigurala dežurstvo za potrebu nenadanih intervencija. Niti u jednom trenutku aktivnosti popisivanja stanovništva nisu bile zaustavljene kako sugerirate u pitanjima i sustav je cijelo vrijeme bio dostupan.

Kako je i predviđeno, manji broj popisivača suočio se s poteškoćama (postupanjima popisivača izvan uputa, manjim bugovima u klijentskoj aplikaciji i slično) na koje je organizirana podrška reagirala", stoji u odgovoru DZS-a.

Podsjetimo još jednom, iz e-mailova koje objavljujemo razvidno je kako DZS priznaje da je "u mraku", da postoje problemi s aplikacijom, da je na kraju drugog tjedna podignuta nova verzija aplikacije te da 17. studenog i dalje imaju problem s aplikacijom.

"U potpunosti je neistinita i netočna konstatacija da aplikacija većim dijelom nije radila kako je trebala, budući da će prvi digitalni Popis stanovništva u RH biti uspješno proveden, na zadovoljstvo i korist svih građana RH.

Treba napomenuti da se u prvoj fazi Popisa koja je uključivala samopopisivanje putem platforme e-Građani, samopopisalo 1. 637 000 građana, s iznimno pozitivnim iskustvima, brzo i jednostavno", kažu nam iz DZS-a odgovarajući na upit o aplikaciji koju je izradio KING ICT.

Informatičar za Index: Jedno od mojih najgorih korisničkih iskustava s nekim softverom

Osim e-mailova, odnosno dokumentirane dokumentacije između DZS-a i popisivača, koji potvrđuju probleme oko aplikacije, to nam je u razgovoru za Index potvrdio i jedan od popisivača Nikša Marinović, vlasnik IT tvrtke iz Splita. Marinovićev zadatak bio je popis stanovništva s područja Ličkog Petrova Sela, a njegova iskustva su krajnje negativna te ističe kako se ovaj projekt mogao kvalitetno odraditi i s alatima te infrastrukturom od prije 20 godina, i to ne s vrhunskim, već s prosječnim programerima.

"Potrošeni su milijuni na amaterski uradak koji nije ni funkcionirao. Projekt je odrađen ispod svih kriterija struke, od izbora tehnologije i arhitekture rješenja do izvedbe. Testiranja i kontrole kvalitete kao da nije niti bilo. Uvjeren sam da su nekom ambicioznijem srednjoškolcu dali ovakvu aplikaciju kao projekt za maturalni rad da bi je uz sve danas dostupne tehnologije bolje napravio. Ako išta, bila bi funkcionalna", rekao je Marinović na ovu temu za Index.

"Probat će sve svaliti na informatički nepismene popisivače

Marinović je za vrijeme popisa o svom nezadovoljstvu aplikacijom pisao i na društvenim mrežama, a većina njegovih frustracija odnosila se na izgubljene podatke.

"Pretpostavljam da će se probati sve probleme svaliti na informatičko nepismene popisivače koji se nisu znali služiti aplikacijom na pravi način. Koristio sam vlastitu opremu kako bih mogao što češće sinkronizirati rezultate popisa s centralnim sustavom jer je aplikacija bila najlošija u svojoj najvažnijoj funkcionalnosti, a to je da podatke prikupljene na terenu čuva dok ne dođete na mjesto sa stabilnom vezom na internet.

Jednom mi je zbog toga skoro cijeli jedan dan na terenu izgubljen, a bilo je i više manjih gubitaka podataka. Iz komunikacija s drugim popisivačima na mom području znam da nisam jedini kojem se to događalo.

Ovo je definitivno jedno od mojih najgorih korisničkih iskustava s nekim softverom", ističe na kraju Marinović.   

Za sve je kriva epidemiološka situacija

Na kraju, kako je moguće da će prvi digitalni popis trajati više od dva mjeseca, u DZS-u imaju spreman odgovor.

"Prvi digitalni popis stanovništva, kućanstva i stanova u Republici Hrvatskoj 2021. godine uspješno se privodi kraju, unatoč iznimno otežanim okolnostima povećanja broja zaraženih osoba (samoizolacija i izolacija) koje su zahvatile drugu fazu Popisa – terensko popisivanja. Situacija u kojoj smo u fazi terenskog popisivanja u kojoj imamo iz dana u dan znatno povećanje broja zaraženih građana je razlog zbog kojeg smo produljivali Popis stanovništva 2021. do 14. studenoga", stoji u odgovoru DZS-a.

Originalno objavljeno na Index istrage